PRACA ORYGINALNA
Uwarunkowania wdrażania systemów zarządzania jakością żywności u dostawców sieci handlowych w Polsce
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej Lublin
 
 
Data akceptacji: 15-12-2013
 
 
Data publikacji: 15-12-2013
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2013;337(4):122-132
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Światowy handel artykułami rolno-żywnościowymi cechuje postępująca koncentracja, co wiąże się z dynamicznym rozwojem sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Proces koncentracji na rynku dystrybucji żywności występuje również w Polsce, ale jest opóźniony w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej czy Stanami Zjednoczonymi. Dzieje się tak między innymi ze względu na bardzo dużą liczbę małych dostawców, w tym producentów rolnych, niedostosowanych do standardów wymaganych przez wielkie sieci handlowe. Sieci super- i hipermarketów potrzebują dostawców, którzy zapewnią większe partie produktów o stabilnym poziomie jakości, potwierdzonym certyfikatem, a ich dostawy będą systematyczne w długim okresie czasu. Konieczne jest szybkie i skuteczne dostosowanie rozdrobnionej podaży do rosnących wymagań koncentrującego się handlu [4]. W innym wypadku polscy producenci rolni, przetwórcy oraz pośrednicy handlowi nie będą konkurencyjni na globalnym rynku rolno-żywnościowym. Największe sieci handlowe w Polsce coraz częściej stawiają swoim dostawcom warunek wdrożenia jednego z systemów zarządzania jakością, w tym BRC (British Retail Consortium), IFS (International Food Standard), ISO 22000 czy GLOBALG.A.P. Celem pracy jest przedstawienie relacji dwóch ważnych procesów, jakie zachodzą na rynku rolno-żywnościowym w Polsce: procesu koncentracji handlu oraz procesu wdrażania i utrzymywania dobrowolnych systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności przez potencjalnych dostawców sieci handlowych.
Journals System - logo
Scroll to top