PRACA ORYGINALNA
HANDEL TARGOWISKOWY W POLSCE. STAN W LATACH 2008-2018 I PERSPEKTYWY
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 21-07-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data ostatniej recenzji: 27-07-2020
			 
		 		
		
			
			 
			Data akceptacji: 29-07-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 29-09-2020
			 
		 			
		 
	
							
									
		
	 
		
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2020;364(3):101-124
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W Polsce handel targowiskowy ma długoletnią tradycję. W jego rozwoju dają
się zauważyć interesujące tendencje. Znaczny wzrost natężenia tej formy handlu
nastąpił w pierwszych latach transformacji systemowej. Istotny wzrost liczby
targowisk odnotowano także w latach 2000-2008. Po 2008 r. znaczenie handlu
targowiskowego zaczęło maleć. Celem artykułu jest zobrazowanie zmian handlu
targowiskowego w latach 2008-2018, identyfikacja głównych czynników jego rozwoju
oraz wskazanie tych, które będą miały znaczenie na przyszłość. Wykorzystano
wtórne dane statystyczne GUS pochodzące z Banku Danych Lokalnych (BDL)
i statystyki rynku wewnętrznego, wyniki badań bezpośrednich, raporty różnych
instytucji i agencji analitycznych oraz dostępną literaturę przedmiotu. Przeprowadzone
analizy pokazały, że w latach 2008-2018 ubyło w Polsce 1240 targowisk,
w tym 105 stałych i 1135 sezonowych. Głównym czynnikiem sprawczym tego zjawiska
była ekspansja sieci sklepów dyskontowych i zmiana preferencji nabywców.
Rządowe programy rewitalizacji targowisk i prawne regulacje ułatwiające producentom
rolnym sprzedaż żywności wyprodukowanej we własnym gospodarstwie
nie odwróciły tej tendencji. Na ożywienie handlu targowiskowego może wpłynąć
obserwowany wzrost zainteresowania konsumentów zakupem nieprzetworzonej
i bezpiecznej dla zdrowia żywności związany z pandemią koronawirusa.