PRACA ORYGINALNA
TECHNOLOGIE CYFROWE W OBSŁUDZE LOGISTYCZNEJ
SEKTORA ROLNO-SPOŻYWCZEGO – PORÓWNANIE POLSKI I LITWY
Więcej
Ukryj
1
John Paul II University in Biala Podlaska
2
Klaipėdos valstybinė kolegija
Data nadesłania: 11-06-2025
Data ostatniej recenzji: 07-07-2025
Data akceptacji: 19-11-2025
Data publikacji: 22-12-2025
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2025;385(4):43-65
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Celem artykułu jest ocena i porównanie stopnia wykorzystania technologii smart‐logistics w przedsiębiorstwach
obsługujących łańcuchy dostaw żywności w Polsce i na Litwie.
Materiał i metody:
Analiza opiera się na danych pozyskanych za pomocą ankiety internetowej przeprowadzonej
od października do grudnia 2024 r., skierowanej do dostawców usług logistycznych
w sektorze rolno‐spożywczym (w Polsce n = 60, na Litwie n = 44). Na podstawie siedmiu binarnych
wskaźników określających wdrożenie wybranych technologii smart‐logistics skonstruowano Indeks
Adopcji Technologii Logistycznych (IATL; alfa Cronbacha α = 0,825), który przy wartości ≥ 0,50
klasyfikował firmę jako „wysoko adoptującą”.
Wyniki:
Ogólny poziom adopcji technologii (IATL) w Polsce był znacząco wyższy niż na Litwie
(0,431 vs. 0,044; p < 0,001), co wskazuje na wyraźnie większą cyfryzację polskich firm logistycznych.
Analiza wykorzystania poszczególnych technologii potwierdziła, że rozwiązania kapitałochłonne,
takie jak inteligentne systemy pojazdów (χ² = 38,47; p < 0,0001) czy narzędzia analityki predykcyjnej
(χ² = 29,10; p < 0,0001), były znacznie częściej wdrażane w Polsce, a różnice w pozostałych obszarach
również były istotne statystycznie.
Wnioski:
Polski rynek logistyczny w sektorze rolno-spożywczym charakteryzuje się istotnie wyższym
poziomem cyfryzacji niż litewski, zwłaszcza w zakresie rozwiązań wymagających większych nakładów
kapitałowych, takich jak inteligentne pojazdy czy narzędzia analityki predykcyjnej. Motywacje kosztowe
zdecydowanie przewyższają motywacje środowiskowe w obu krajach, a silniejsze postrzeganie barier wiąże
się z niższą skłonnością do wdrożeń. W Polsce duże przedsiębiorstwa osiągają znacznie wyższy poziom
adopcji technologii smart‐logistics niż małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), co potwierdza efekt skali.
W przypadku Litwy, ze względu na niewielką liczbę badanych firm, efekt skali nie został potwierdzony.