PRACA ORYGINALNA
OCENA KSZTAŁCENIA W PUBLICZNYCH UCZELNIACH ROLNICZYCH W LATACH 2001-2005
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Akademia Rolnicza Szczecin
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 16-03-2009
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 16-03-2009
			 
		 			
		 
	
							
																			
		
	 
		
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2009;318(1):57-72
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem badań było określenie efektywności kształcenia i jej zmian w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001–2005 przy pomocy metody DEA oraz próba wyjaśnienia ich nieefektywności przy zastosowaniu metody super efektywności DEA oraz indeksu produktywności całkowitej Malmquista. W badaniach postawiono sobie następujące cele szczegółowe: 
- zbadanie efektywności technicznej kształcenia, 
- określenie luk produkcyjnych,
- ustalenie rankingu uczelni,
- obliczenie indeksu produktywności całkowitej Malmquista (MPI)
Analizie poddano 8 publicznych uczelni: ATR w Bydgoszczy, AR w Krakowie, AR Lublinie, AR w Poznaniu, AP w Siedlcach, AR w Szczecinie, AR we Wrocławiu oraz SGGW.
Efektywność względna badanych uczelni w latach 2001-2005 wahała się od 0,950 do 0,991, a efektywność skali od 0,943 do 0,968. Z badań wynika, że w przypadku nieefektywnych uczelni rolniczych istnieje bardziej efektywna kombinacja analizowanych nakładów, a co mogłoby skutkować innym podziałem dotacji na działalność dydaktyczną.