PRACA ORYGINALNA
EKONOMICZNE I ETYCZNO-PRAWNE ASPEKTY CYFRYZACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnosciowej - Państwowy Instytut Badawczy
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 28-02-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data ostatniej recenzji: 23-03-2020
			 
		 		
		
			
			 
			Data akceptacji: 14-04-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 23-06-2020
			 
		 			
		 
	
							
									
		
	 
		
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2020;363(2):53-72
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest wkład do dyskusji i badań poświęconych ekonomicznym  i etyczno-prawnym aspektom cyfrowej transformacji w sektorze rolno-spożywczym. Poprzednia rewolucja technologiczna (tzw. Zielona Rewolucja) istotnie  podniosła wskaźniki wydajności i produktywność w rolnictwie. Równocześnie  jednak doprowadziła do wielu negatywnych konsekwencji środowiskowych. Pogłębiła również nierówności dochodowe w sektorze. Zdaniem niektórych badaczy obecna rewolucja cyfrowa, w istocie oparta na intensywnym wykorzystaniu  wiedzy, może odwrócić niekorzystne zjawiska wywołane poprzednią rewolucją.  Jednakże nie brak też dowodów wskazujących, że technologie cyfrowe prowadzą do nowych podziałów społecznych i większej skali nierówności na świecie.  Wiele produktów i usług cyfrowych powstaje w oparciu o wykorzystanie danych,  do których prawa własności pozostają niejasne. Równocześnie postępujące procesy cyfryzacji wydają się istotnie zwiększać ryzyko naruszeń prawa do prywatności. W artykule omówione są korzyści, problemy i możliwe ryzyka związane  z procesami cyfryzacji w sektorze rolno-spożywczym. Szczególna uwaga poświęcona jest aspektom etycznym gromadzenia, przetwarzania, udostępniania i wykorzystywania danych cyfrowych z systemów rolnictwa inteligentnego (smart  farming). Stawiana jest teza, że potencjał rewolucji cyfrowej w sektorze rolno  spożywczym nie jest w pełni wykorzystywany. Wpływa na to wiele czynników –  m.in. brak regulacji prawnych dotyczących zarządzania danymi cyfrowymi gromadzonymi w sektorze rolno-spożywczym, struktura rynku produktów i usług  cyfrowych faworyzująca duże i bardzo duże gospodarstwa rolne, niski poziom  zaufania między uczestnikami łańcucha wartości danych oraz niedostateczna  współpraca sektora prywatnego i sektora publicznego w zakresie wykorzystania  i udostępniania danych cyfrowych. Konieczna jest zatem szeroka i angażująca  różne środowiska dyskusja na temat wizji cyfrowej transformacji w sektorze rolno-spożywczym. Fundamenty dla rozwoju sektora rolno-spożywczego opartego  na wymianie danych i innowacjach cyfrowych powinny uwzględniać wspólne  wartości i zasady etyczne oraz potrzebę budowania wzajemnego zaufania między uczestnikami łańcucha wartości danych.