PRACA ORYGINALNA
POZYCJA KONKURENCYJNA
POLSKIEJ I UKRAIŃSKIEJ BRANŻY MLECZARSKIEJ
Więcej
Ukryj
1
Warsaw School of Economicss
Data nadesłania: 09-12-2024
Data ostatniej recenzji: 08-04-2025
Data akceptacji: 07-05-2025
Data publikacji: 30-09-2025
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2025;384(3):51-73
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel:
Identyfikacja pozycji konkurencyjnej Polski i Ukrainy w handlu zagranicznym wybranych głównych
artykułów branży mleczarskiej w latach 2021–2023.
Materiał i metody:
Do oceny poziomu wzajemnej konkurencyjności branż mleczarskich polskiej
i ukraińskiej na rynkach zagranicznych (unijnym i pozaunijnym) wykorzystano wskaźnik pokrycia
importu eksportem (TC), wskaźniki ujawnionych przewag komparatywnych, w tym indeks relatywnej
komparatywnej przewagi eksportu (XRCA), indeks relatywnej chłonności importu (MRCA) i indeks
relatywnej przewagi handlu (RTA).
Wyniki:
W latach 2021–2023 Polska miała wysokie przewagi komparatywne w handlu zagranicznym
przetworami mlecznymi. Pozycja konkurencyjna ukraińskiej branży mleczarskiej wobec polskiej oceniana
jest jako umiarkowanie wysoka, mimo braku samowystarczalności w zakresie przetworów mlecznych,
niewykorzystania mocy przerobowych zakładów przetwórczych, ujemnego salda handlu zagranicznego
produktami mlecznymi. Ukraina posiada wyższe od Polski przewagi komparatywne na rynkach zagranicznych
w przypadku handlu masłem i tłuszczem mlecznym, mlekiem skondensowanym i w proszku,
serwatką. Większe przewagi konkurencyjne od Ukrainy, Polska ma w produkcji mleka płynnego i śmietany,
konkurencja nie występuje w zakresie serów i twarogów oraz jogurtów i napojów fermentowanych.
Wnioski:
W celu zachowania oraz zwiększania konkurencyjności branży mleczarskiej, Polska powinna
rozwijać hodowlę i wdrażać współczesne, innowacyjne technologie. Zarówno polska, jak i ukraińska
branża mleczarska mają możliwości współpracy na etapach produkcji i handlu przetworami mlecznymi.
Niniejsze badanie może służyć do tworzenia strategii rozwoju kierunków handlowych branży
mleczarskiej Polski.