PRACA ORYGINALNA
POZYCJA KONKURENCYJNA POLSKIEJ I UKRAIŃSKIEJ BRANŻY MLECZARSKIEJ
 
Więcej
Ukryj
1
Warsaw School of Economicss
 
 
Data nadesłania: 09-12-2024
 
 
Data ostatniej recenzji: 08-04-2025
 
 
Data akceptacji: 07-05-2025
 
 
Data publikacji: 30-09-2025
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2025;384(3):51-73
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
Q12 Q13 Q17 Q18
 
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel:
Identyfikacja pozycji konkurencyjnej Polski i Ukrainy w handlu zagranicznym wybranych głównych artykułów branży mleczarskiej w latach 2021–2023.

Materiał i metody:
Do oceny poziomu wzajemnej konkurencyjności branż mleczarskich polskiej i ukraińskiej na rynkach zagranicznych (unijnym i pozaunijnym) wykorzystano wskaźnik pokrycia importu eksportem (TC), wskaźniki ujawnionych przewag komparatywnych, w tym indeks relatywnej komparatywnej przewagi eksportu (XRCA), indeks relatywnej chłonności importu (MRCA) i indeks relatywnej przewagi handlu (RTA).

Wyniki:
W latach 2021–2023 Polska miała wysokie przewagi komparatywne w handlu zagranicznym przetworami mlecznymi. Pozycja konkurencyjna ukraińskiej branży mleczarskiej wobec polskiej oceniana jest jako umiarkowanie wysoka, mimo braku samowystarczalności w zakresie przetworów mlecznych, niewykorzystania mocy przerobowych zakładów przetwórczych, ujemnego salda handlu zagranicznego produktami mlecznymi. Ukraina posiada wyższe od Polski przewagi komparatywne na rynkach zagranicznych w przypadku handlu masłem i tłuszczem mlecznym, mlekiem skondensowanym i w proszku, serwatką. Większe przewagi konkurencyjne od Ukrainy, Polska ma w produkcji mleka płynnego i śmietany, konkurencja nie występuje w zakresie serów i twarogów oraz jogurtów i napojów fermentowanych.

Wnioski:
W celu zachowania oraz zwiększania konkurencyjności branży mleczarskiej, Polska powinna rozwijać hodowlę i wdrażać współczesne, innowacyjne technologie. Zarówno polska, jak i ukraińska branża mleczarska mają możliwości współpracy na etapach produkcji i handlu przetworami mlecznymi. Niniejsze badanie może służyć do tworzenia strategii rozwoju kierunków handlowych branży mleczarskiej Polski.
Journals System - logo
Scroll to top