PRACA ORYGINALNA
JAKĄ STAWKĄ PODATKU KATASTRALNEGO OPODATKOWAĆ MAJĄTEK GOSPODARSTW ROLNYCH
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy
 
 
Data nadesłania: 20-01-2022
 
 
Data ostatniej recenzji: 17-02-2022
 
 
Data akceptacji: 31-03-2022
 
 
Data publikacji: 28-06-2022
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2022;371(2):91-101
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem opracowania było określenie wysokości stawki podatku katastralnego naliczanego od wartości majątku, która pozwoliłaby na zastąpienie obecnie funkcjonujących podatków majątkowych, bez zwiększania obciążeń podatkowych dla gospodarstw rolnych. Badania wykonano na podstawie wyników rachunkowości rolnej gospodarstw FADN. Zastosowano metodę symulacji analizy finansowej. Z przeprowadzonych badań wynika, że łączny ciężar podatków majątkowych odnoszony do dochodów gospodarstw jest niewielki. W największym stopniu obciążone są tymi podatkami dochody gospodarstw bardzo małych, osiągających rocznie wielkość ekonomiczną pomiędzy 2 a 8 tys. euro (7,37%), oraz dochody gospodarstw zajmujących się uprawami polowymi (4,36%). Relatywnie mniejsze obecne ciężary podatkowe ponoszą gospodarstwa zajmujące się produkcją ogrodniczą (0,69%), drobiarską (0,54%) oraz gospodarstwa duże osiągające roczną wielkość ekonomiczną 100–500 tys. euro (1,93%) i gospodarstwa bardzo duże o wielkości ekonomicznej powyżej 500 tys. euro (1,13%). Stwierdzono ponadto, że w strukturze majątku gospodarstw rolnych nastąpiły istotne zmiany. O ile w latach 70. XX wieku największy udział (ok. 84%) majątku ówczesnych gospodarstw indywidualnych stanowiły budynki, to aktualnie udział budynków w aktywach zmniejszył się do ok. 19%. Relatywnie większy udział budynków w majątku ma miejsce wśród gospodarstw ogrodniczych i drobiarskich. Wynosi odpowiednio: 43,2 i 37,8%. Badania pozwoliły określić stawkę ewentualnego podatku katastralnego, przy zachowaniu dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych. Stawka tego podatku nie może przekraczać 0,22%. Odnosząc ją do wartości budynków, upraw trwałych i ziemi, nie spowoduje to zwiększenia dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych.
Journals System - logo
Scroll to top