Zasady etyczne redakcji czasopisma

Zasady etyczne redakcji czasopisma „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej”


Wszyscy członkowie redakcji „Zagadnień Ekonomiki Rolnej" dokładają starań o utrzymanie wysokich standardów naukowych i etycznych oraz podejmują wszelkie możliwe kroki przeciwko zaniedbaniom w tym zakresie. Artykuły składane do kwartalnika są oceniane  przez redaktorów  i recenzentów  pod kątem rzetelności, standardów etycznych oraz wkładu w rozwój nauki .

 

Zasady dotyczące członków zespołu redakcyjnego


Kryteria i odpowiedzialność za publikację artykułów

Decyzję o publikacji artykułu podejmuje redaktor naczelny w uzgodnieniu z redaktorami tematycznymi. Decyzje te podejmowane są na podstawie wskazań i szczegółowej oceny co najmniej dwóch recenzentów artykułu, niezależnych i anonimowych dla autora. W zależności od potrzeb uwzględniana jest również opinia Rady Programowej ZER. Na decyzję wpływają ryzyka w zakresie ewentualnego zniesławienia osób trzecich, naruszenia praw autorskich i innych praw własności intelektualnej, plagiatu lub autoplagiatu oraz wątpliwości co do autorstwa lub współautorstwa artykułu, określane mianem    ghostwriting i    guest autorship.

 

Zasada fair play

Artykuły nadesłane do Redakcji są oceniane zgodnie z kryteriami merytorycznymi i zasadami etycznymi. Na ocenę nie mają wpływu czynniki osobiste, takie jak płeć, wyznanie, rasa, pochodzenie, obywatelstwo ani przekonania polityczne autorów.

 

Zasada poufności

Członkowie zespołu redakcyjnego nie mogą ujawniać żadnych informacji o pracach składanych do publikacji innym osobom niż — na odpowiednich etapach procedury wydawniczej — autorom, wybranym recenzentom, uprawnionym redaktorom i przedstawicielom wydawcy.

 

Przeciwdziałanie konfliktom interesów członków redakcji

Artykuły, które nie zostały opublikowane, nie mogą być wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego w części lub w całości bez pisemnej zgody ich autorów.

 

Zasady dotyczące recenzentów


Zasada udziału recenzentów w pracach redakcji

Zadaniem recenzentów jest wspieranie redaktorów w podejmowaniu decyzji 
o przyjęciu, odesłaniu do poprawek lub odrzuceniu artykułu. Wskazania w tym zakresie powinny być jednoznaczne.

 

Zasada terminowości

Recenzje powinny zostać przekazane w uzgodnionym wcześniej terminie. Jeżeli recenzent pozostaje w konflikcie interesów lub z innych przyczyn nie może podjąć się recenzji artykułu albo dotrzymać terminu sporządzenia recenzji, to zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym redakcję.

 

Zasada poufności

Otrzymane do recenzji artykuły są poufne. Niedopuszczalne jest ujawnianie ich osobom trzecim, czy omawianie z nimi treści lub wniosków artykułów — z wyjątkiem upoważnionego przedstawiciela redakcji. Recenzje są anonimowe, co oznacza, że autorzy nie znają tożsamości recenzentów ich artykułów, a recenzenci nie powinni znać tożsamości autorów. Niedopuszczalne jest ujawnianie przez recenzentów osobom spoza redakcji informacji o otrzymaniu do recenzji konkretnych artykułów.

 

Przeciwdziałanie konfliktom interesów

Artykuły otrzymane do recenzji nie mogą być wykorzystywane przez recenzentów, w części lub w całości, dla osiągania korzyści osobistych. W przypadku wystąpienia konfliktu interesów recenzenci mają obowiązek niezwłocznie poinformować o tym redakcję.

 

Zasada rzetelności źródeł

Recenzenci są odpowiedzialni za identyfikację i wskazanie w recenzji publikacji, na które autor się nie powołał, choć powinien. Do obowiązków recenzentów należy również przekazanie redakcji informacji o istotnym podobieństwie, częściowym pokrywaniu się recenzowanej pracy z innymi publikacjami, bez względu na ich autora, lub ewentualnie o innych nieuprawnionych zapożyczeniach oraz o podejrzeniu plagiatu.

 

Zasady dotyczące autorów


Zasady autorstwa pracy

Wszystkie osoby wymienione jako autorzy lub współautorzy powinny mieć znaczący udział w powstaniu artykułu, znacząco przyczyniając się do jego powstania - od pomysłu, przez koncepcję i wykonanie, po formułowanie wniosków. Inne osoby, które mogły mieć wpływ na pewne znaczące aspekty artykułu, mogą być wymienione jako współpracownicy, ale nie współautorzy artykułu. Zjawiska    ghost writing   i    guest authorship    stanowią przejaw nierzetelności naukowej, są nieetyczne i niedozwolone. Wykryte przejawy takiej nierzetelności będą przez redakcję ujawniane publicznie oraz podawane do wiadomości odpowiednich podmiotów, w szczególności instytucji macierzystych autorów i rzekomych autorów. Obowiązkiem autora zgłaszającego artykuł jest ponadto pozyskanie pewności o akceptacji ostatecznej wersji artykułu przez wszystkie osoby wymienione jako współautorzy.

 

Przeciwdziałanie konfliktom interesów

Autorzy ujawniają w pracy wszelkie źródła finansowania projektu, wkład instytucji, organizacji i innych podmiotów oraz inne przesłanki konfliktu interesów, które mogły wpłynąć na interpretację lub wnioski wynikające z artykułu.

 

Zasady rzetelnego przedstawiania raportów badawczych

Autorzy przedstawiający w artykule wyniki badań empirycznych są zobowiązani do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Dane stanowiące podstawę najważniejszych wniosków powinny zostać przedstawione wystarczająco szczegółowo, z możliwością identyfikacji źródeł danych, aby możliwa była ewentualna próba powtórzenia badań. Świadome niedokładne lub nierzetelne przedstawianie, komentowanie i interpretowanie danych i wyników badań jest nieetyczne oraz niedozwolone. Autorzy powinni być przygotowani do dostarczenia nieprzetworzonych danych źródłowych na potrzeby recenzji oraz przez rok od publikacji artykułu.

 

Zasady oryginalności pracy

Autorzy przedstawiają do publikacji wyłącznie własne oryginalne artykuły, niepublikowane wcześniej w całości ani w istotnych częściach w dowolnym innym składzie autorskim. Autorzy gwarantują, że przedłożony do recenzji artykuł nie został też złożony do publikacji w innym czasopiśmie, pracy zbiorowej ani do innej publikacji. O stopniu oryginalności artykułu autorzy zobowiązani są poinformować redakcję w odpowiednim oświadczeniu.

 

Zasada rzetelności źródeł

Autorzy zobowiązani są wskazywać (cytować) publikacje, które wykorzystali w tworzeniu artykułu.

 

Zasady dotyczące błędów w opublikowanych pracach

Wykrycie przez autorów zasadniczych błędów lub pomyłek wpływających na interpretację i wnioski w opublikowanych artykułach wymaga niezwłocznego powiadomienia redakcji.